ENGLISH ENG ENGLISH
Kezdőlap/ Róna Péter esszéje Sylvia Plachy képeiről

Róna Péter esszéje Sylvia Plachy képeiről

Krónosz és kairosz

Az ókori görögök két, egymástól teljesen különböző kifejezést használtak az idő leírására, ezen fogalmak közötti különbséget ez a két szó tükrözi. A krónosz arra az időre utal, amelyben az egyik dolog követi a másikat. Az eseményeket azok egymásutániságában értelmezte úgy, ahogy azok megtörténtek a múltban vagy meg kellett, hogy történjenek a jövőben. Egy hosszadalmas, de egészében véve majdnem lineáris folyamat során a krónosz korunk világi idejévé vált. Walter Benjamin szerint ez „a homogén üres idő,” a modern tudat jele, amely egy olyan tartomány egysége, amely közömbös az iránt, amit tartalmaz. A krónosz egy elvont, fegyelmező, sematizáló és eltávolító eszköz, amely a tapasztalást közvetíti azáltal, hogy az elbeszélés egy egységére korlátozza azt. Az elbeszélés azon egysége, amely átméretezi a tapasztalást, „perspektívába helyezi” és a sematizált élmény részéve teszi, olyan nevezővel látja el, amely bármely élménnyel közös tulajdonságú. Az idő így olyan eszköz, amely életünk irányításában vállal szerepet, egy „erőforrás,” amit a kitűzött célok elérésére használunk, azaz, röviden, a mai életünket irányító szigorú instrumentális racionalitás szolgálóleánya. A szubjektív töltetű, emlékekkel terhelt „hely” helyettesítése a hideg, objektív „térrel” és az időt életünk egy teljesen racionális szervező erejévé teszi.

A kairoszi idő a szekvencián kívüli idő, amelynek tartama mellékes, hiszen, ahogy Hamlet mondja, ez az mikor „az idő kificamodott,” mikor a Teremtés varázsa kivált minden közvetítést. Ahogy Shakespeare mondja az első felvonásban, az egész darab olvasható a kairoszi idő feletti elmélkedésként:

„Mondják, valahányszor az idő közeleg,
Melyben Urunk születését ünnepeljük,
Egész éjjel zeng e hajnal-madár;
S hogy akkor egy se mér mozdulni szellem;
Az éj ártalmatlan; planéta nem ver,
Tündér nem igéz, nem bűvöl boszorkány,
Oly üdvös, oly szentelt azon idő.”
Hamlet, Első felvonás, 1. szín (fordította: Arany János)

Sylvia Plachy képeit tekinthetjük a krónoszi idő zsarnoksága elleni lázadásnak is. Hősies küzdelem bárminemű közvetítés felett annak érdekében, hogy visszaidézze a közvetítés nélküli élményt. Nincs póz – legjobb munkáiban a fotó alanya nincs is tudatában annak, hogy épp fotó készül. Ez a stratégia a voyeurizmus kockázatát is magában hordozza, de Plachy
elkerüli ezt a csapdát, mivel nála megsemmisül a modern képkészítést alapjaiban meghatározó átható tekintet. Nincs tekintet, nincs póz, nincs előre meghatározott kompozíció – csak az élmény spontán és közvetlen rögzítése: ilyenkor az élmény nem pusztán az esemény szemtanúként való tapasztalása, hanem az a varázslat, amely a fotós és az általa látottak közötti közvetlen kapcsolatból fakad. Ezeknek a képeknek a tárgya – mint a nagy műveknél gyakran – nem annak rögzítése, amit látunk, s nem is annak, amit a fotós érzékel, hanem a fotós és alanya közötti mágikus kapcsolaté. Ezek nem tervezett találkozások az igazsággal, mely igazságot zsigerileg érezzük meg, még az előtt, hogy a jelentését érzékelnénk. Ez valójában az a zsigeri pillanat, a jelentés megszületése előtt, mielőtt a jelentés tudatunk oly részében rögzülne, amely e képeket a kairoszi időbe helyezné el. Tárgyuk az az „[o]ly üdvös, oly szentelt azon idő[.]”, amely elmenekült, felülemelkedett és maga mögött hagyta a krónoszi idő szerint sorba rendezett eseményeket, hogy így hordozza magában az igazságot, mely független mind attól, ami korábban történt vagy később történhet. A téma tehát nem egy adott pillanatnak egy adott időben és helyen való megragadása, mint például Henri Cartier-Bressonnál. Sőt, inkább a krónoszi idő fajlagosságának tagadása. Plachy-t nem érdekli a lényegi minőség megragadása, az ún. tipikus megjelenítése, az idő vagy a hely szimbolikussága, mert nem foglalkoztatja az absztrakció semmilyen formája. Minden valószínűség szerint az absztrakcióra, minden egyéb sematikus elgondolással együtt, a korlátozás egyik eszközeként tekint.

Ezek a melegséget, meghittséget és egyfajta bájt sugárzó fotók valójában korunk racionalitását mélyen felforgató lenyomatok. A mély és feltétel nélküli szeretetről mesélnek, amelyet önmagán kívül semmi sem tört meg vagy befolyásolt.

Peter Róna, tanár, Blackfriars Hall, Oxford University