William A. Christian Jr.: The Stranger, the Tears, the Photograph, the Touch
Ez a könyv a 2011-ben a CEU Press által, Natalie Zemon Davis előadássorozatának részeként megjelentetett kisebb, papírkötéses kiadás kibővített, nagyobb formátumú és gazdagabban illusztrált verziója. Vallásos és személyes fényképek, illusztrációk gazdag tárházát mutatja be és kommentálja, amelyek számos európai forrásból származnak, embereket és isteni lényeket, valamint távollévő szeretteket ábrázolnak.
Négy fejezetben foglalkozik az isteni jelenlét kérdésével. Az első, amelynek címe „Toribia del Val and the Mysterious Wayfarer of Casas de Benítez” (Toribia del Val és Casas de Benítez rejtélyes vándora) a Spanyolország vidéki tájain időről időre felbukkanó, Krisztus-szerű idegenek jelenségét vizsgálja egy La Mancha-i nő 1931-es látomásán keresztül. A második fejezet, amelynek címe „Images as Beings; Blood, Sweat, and Tears” (Életre kelt képek; vér, izzadság és könnyek), a folyadékot ábrázoló képek régmúltba nyúló történetét boncolgatja nem csak Spanyolország tekintetében, hanem egy olyan sorozatot is vizsgálva, amely érinti az 1940–1950-es évek Amerikáját, Olaszországát és Franciaországát. A harmadik és egyben legterjedelmesebb fejezet a „Presence, Absence in Postcard and Family Photographs, Europe, 1895-1920” (Jelenlét, hiány – képeslapok és családi fényképek, Európa, 1895–1920) az isteni és spirituális lények emberekkel együtt történő illusztrált megjelenítésének ikonográfiájával foglalkozik, és azzal, hogy ez a jelrendszer hogyan vált szerves részévé a fotókból készült hétköznapi képeslapoknak, valamint a személyes fotóknak. Ez a folyamat abban az Európa-szerte jelentkező igényben csúcsosodott ki, hogy fotómontázsok készüljenek a családokról és az első világháborúban harcoló, távollévő szeretteikről. Az utolsó esszé, amelynek címe „„Juxtapositions: Saints, Humans, Animals in Spanish Fiestas, with photographs of Cristina García Rodero” (Egymás mellett: szentek, emberek, állatok a spanyol fiestákon, Cristina García Rodero fotóival kísérve) ebben a kiadásban jelenik meg először. A spanyol közösségek azon kirobbanó pillanatait hasonlítja össze, amikor az emberek szertartásos módon fizikai kapcsolatba lépnek szentekkel és állatokkal, vagy saját magukat alakítják át szentekké és állatokká valamilyen rituális célból. Mivel részben annak a több mint 200 ezer képnek a vizsgálatán alapszik, amelyeket Spanyolország elsőszámú dokumentarista fotográfusa készített spanyol fiestákon, a fejezetben több mint 50 színes fotó is található az alkotótól.
The Stranger, the Tears, the Photograph, the Touch (Az idegen, a könnyek, a fénykép, az érintés) című könyv új szempontokat kínál az istenek és emberek találkozási pontjairól, illetve az ezek megjelenítéséről és megtestesítéséről való gondolkozáshoz. Bár elsősorban a vallástan, az antropológia, a művészettörténet és a színháztudomány tudósai és a Nagy Háború tanulmányozói számára lehet igazán érdekes, megindító meglátásai az emberi tapasztalásról mindenkinek szólnak.
William A. Christian Jr. antropológus és történész, aki sokat írt az olyan történelmi eseményekről, amelyek során az emberek azt állították, hogy isteni lényeket láttak vagy hallották a hangjukat. Ez különösen Spanyolországban fordult elő gyakran. Lakhelye Las Palmas de Gran Canaria és Hamden, Connecticut.
Nyelv: angol
Terjedelem: 310 oldal, vászonkötés, több mint 200 színes és fekete-fehér illusztrációval
Kiadó: CEU Press
Kiadás helye: Budapest
Ár: 9.990 Ft
A kötet megvásárolható a Mai Manó Könyvesboltban.